Στα παραμύθια, η ψυχή διηγείται την ιστορία της, έγραφε ο Καρλ Γιουνγκ, εισηγητής της Σχολής της Αναλυτικής Ψυχολογίας. Μέσα σε μια φανταστική ιστορία, με ήρωες πολυδιάστατους, χωρούν όλες οι εκφάνσεις της ύπαρξης. Από την ανάγκη για δικαιοσύνη μέχρι τις ενδοοικογενειακές συγκρούσεις, από την αδελφική αντιπαράθεση μέχρι τις σωματικές αδυναμίες, από την αγάπη μέχρι την απώλεια. Μέσα σε αυτό το μαγικό σύμπαν, φτιαγμένο από ανθρώπους για ανθρώπους, η ψυχική πραγματικότητα αναδεικνύεται μέσα από ξωτικά και υπερήρωες. Ολα τα υπαρξιακά διλήμματα αποτυπώνονται μέσα από τους μηχανισμούς της ταύτισης και της προβολής, ενώ η ταύτιση με ήρωες και η διάδραση χαρακτήρων συμβάλλουν στην καλύτερη διαχείριση ψυχικών ζητημάτων.
Ο ίδιος ο Ζίγκμουντ Φρόιντ αναγνώριζε στις μυθικές αφηγήσεις την επιβεβαίωση της ψυχοδυναμικής του θεωρίας. Ενδεικτικά αναλύοντας τους συμβολισμούς γνωστών παραμυθιών της τότε εποχής (για παράδειγμα των αδελφών Γκριμ), παρατήρησε πως ανάλογους συμβολισμούς χρησιμοποιούσαν και οι ασθενείς του στα όνειρά τους. Στη συνέχεια, ο Καρλ Γιουνγκ εξέλιξε αυτήν τη θεωρία υποστηρίζοντας πως ο συμβολισμός των παραμυθιών θα πρέπει να βασίζεται σε κάτι πιο γενικό. Για τον Γιουνγκ, οι μυθικές αφηγήσεις έγιναν η απόδειξη της θεωρίας του για το συλλογικό ασυνείδητο. Με τον όρο αυτό ο Γιουνγκ αναφερόταν στις αρχέτυπες ιδέες που έχουν αποτυπωθεί από γενιά σε γενιά και τις οποίες κουβαλάμε όλοι μέσα μας, ανεξάρτητα από την κοινωνία στην οποία ερχόμαστε. Ιδέες όπως η τροφοδότης μητέρα-φύση, ο κύκλος της ζωής, το σκοτεινό και μαύρο άγνωστο ή το νερό ως έκφραση αναγέννησης, είναι μονάχα μερικές από τις αρχέτυπες ιδέες που υπάρχουν στις ιστορίες όλων των πολιτισμών, τα λεγόμενα αρχέτυπα. Ο τρόπος με τον οποίο έχει ο καθένας μας ενσωματώσει αυτά τα αρχέτυπα αποτυπώνεται σε εικόνες και ιστορίες. Για παράδειγμα το αρχέτυπο της μητέρας μπορεί να πάρει την εικόνα της καλής νεράιδας, της κακιάς μητριάς ή της Μήδειας, ή ακόμα να συμβολιστεί με εικόνες του φυσικού κόσμου όπως θάλασσα, σελήνη κτλ. Ο τρόπος που ο κάθε άνθρωπος συνδιαλέγεται με αυτά τα αρχέτυπα, παλεύει τους δαίμονές του, ξεπερνά τις δυσκολίες, «σώζει» και «σώζεται» μπορεί να αποτυπωθεί σε διάφορες ιστορίες Ηρώων.
Διαβάζοντας σε βάθος τους μύθους των Ηρώων, ερχόμαστε σε επαφή με μια σειρά κωδικοποιημένων και συμβολικών οδηγιών για το πώς να διαχειριζόμαστε μείζονα ζητήματα που αφορούν τη σχέση μας με τον Εαυτό, τον Άλλο, τους Θεούς του, την Ύπαρξη, τον Κόσμο. Συνδεόμαστε με την αρχετυπικά καταχωρημένη εμπειρία, με αποτέλεσμα να διευρύνεται το ομολογουμένως περιορισμένο πεδίο της ατομικής κατανόησής μας. Απευθυνόμαστε σε έναν προαιώνια κληροδοτημένο πλούτο, στρεφόμενοι ουσιαστικά στην προγονική πληροφορία που βρίσκεται παντού διαθέσιμη. Όπως, χαρακτηριστικά αναφέρει ο J. Campbell, οι ρίζες των πολιτισμών είναι βαθειές.
Η ιστορία του Ήρωα είναι η ίδια η ιστορία της παγκόσμιας μυθολογίας και ηθογραφίας. Ο άνθρωπος, πασχίζοντας να περιγράψει την εμπειρία της ανθρώπινης ζωής, δημιούργησε το συμβολικό αντίστοιχό του. Δημιούργησε τον Ήρωα, ο οποίος, μετά από μια ιδιαίτερη πρόκληση και έχοντας σύνδεση με ένα τελικό σκοπό, περνά από μυητικές διαδικασίες, αναζητά την υπεράνθρωπη δύναμη μέσα του και φτάνει να κατακτήσει το βασίλειό του. Διαβάζουμε στη μυθολογία, αφηγούμαστε στα παραμύθια και μνημονεύουμε στα τραγούδια μας αυτόν που κατάφερε, τελικά, να ακολουθήσει το δρόμο που θα τον πάει πέρα απ’ τα εμπόδια, δια μέσω αυτών, στην περιοχή της ευημερίας∙ στην πατρίδα του, πραγματική ή συμβολική.